Välkomna

Älskar livet, både i med och motgångar hur knäppt det än må låta, men motgångar är utmaningar som får en att växa om de bemöts rätt.
Jag har inget precist bestämt syfte längre med denna bloggen annat än att använda den för att ge utlopp för vad det än må vara när det än må vara., men jag älskar att skriva och detta är ett sätt att få utlopp för det samtidigt som jag kan dela med mig av mina stora intressen här i världen.
Det handlar då om bla fotografering och måla, men framförallt det mediala/mediumskap och ockulta, tarot och annan spådom, andar och änglar, reinkarnation, tidigare liv, healing osv
Psykologi och kriminologi kommer säkert också komma upp eftersom även det är något jag brinner för.
Av det som är mer "författarakrivet" så kommer en del saker har kopplingar till mig och är bara skrivna för att jag vill skriva och andra är helt uppdiktade och vissa lite mix. Inte kommer ni få veta var som är vad heller, det förblir min hemlighet ;-)
Tveka inte att maila med frågor eller ämnen ni tycker är intressanta eller vad det ju kan vara. Är bara att antingen kommentera eller maila till följande adress; sagaliten.blogspot.se@hotmail.com
Kom gärna med synpunkter på det ni läser eller bara lämna ett litet fotavtryck :-)
// Må väl allihopa

(PS. hittar du under presentation ;-) DS.)

fredag 18 mars 2016

Den mest hemlighetsfulla meditationen som finns? TM

Hej allihopa

Dags att skriva ett inlägg som inte alls kommer bli poppis bland en del, medan den andra delen kommer vara otroligt glad och tacksam,

Jag tänker idag skriva lite om en meditationsform som heter Transcendental Meditation (TM)
De har en hemsida som är extremt informativ och berättar om olika stunder som visar på hur TM har hälsovinster som är utan dess like, och hur den skiljer sig från andra typer av meditation där den visar hur mycket bättre TM är osv, och med tanke på min egen knaggliga hälsa tänkte jag att oj, om detta stämmer så kan det kan öppna upp en möjlighet som hade kunnat förändra hela min tillvaro.
Jag läste och läste och insåg snabbt att det läses otroligt mycket utan att egentligen säga något alls, om vad TM egentligen rent konkret är. Det berättar om vad det inte är och gång efter annan att man kan inte lära sig TM om man inte gått denna kurs. Men tänkte ändå på alla hälsofördelar osv och kikade på proset vilket var nästan 8000.- Hoppsansa tänkte ja, detta var kanske lite dyrt. För inte en sådär jättelång kurs, men övervägde trots allt det. Fick till och med ordnat så jag skulle få hjälp, vilket innebar att jag själv bara skulle behöva betala hälften, men visst ändå mycket pengar tänkte jag.

Har även både läst och deltagit i diskuterade meditation på iFokus tex och där var det tydligt vilka som var nyfikna på TM och vilka som var mer än så. Lät lite som politiker dvs att säga en massa utan att säga något alls och utan att svara på frågorna, annat än tydligheten att man kan inte lära sig TM annat än på en kurs.
Och just det, ej att förglömma alla kändisar som förespråkar TM, tex Ophera och Jerry Seinfelt och många många fler som talade om hur livsförändrande detta varit för var och en av dem.

Jag var vid ett senare tillfälle inne på youtube för atr hitta en guidad meditation och till min förvåning såg jag att där fanns TM-klipp. 
Kunde inte låta bli att skriva om det i tråden och fick snabbt till svar att det inte går att lära ut TM via ett klipp, verkligen understryka vikten av att det gick inte.
Svarade då att nä, jag vet att du säger det (för det hade sagts många ggr tidigare att man måste gå en kurs) så svarade just precis därför är jag nyfiken på den för att se vad det är.
Jo, men det är säkert bara någon som försöker beskriva vad TM är, men det går inte, är som sagt något man måste lära sig via kursen. Det går absolut inte via youtube eller en text eller så.
Så åter igen svarade jag att det är just därför jag blir nyfiken.
Och sen avstod jag att svara på de fortsatta kommentarerna om hur det inte gick osv. Men det hela föll i glömska. 

Och så nu ett par månader senare så slog det mig men så ploppade det upp igen här. Så sökte på Youtube, men hittade inte det jag sökte, men likväl hittade jag många andra videos.En där det beskrivs lite som sektmentalitet och att det är mycket hyschhysch runt det och undrar om hon inte pratade om att de fått skriva på papper med vad man fick och inte fick prata om tex.
Berättades även här att någon från organisationen gått fram till henne och sagt något i stil med att hon ju såg frisk och kry ur och frågade om det stämde. Ja, det gjorde det och då frågade det om hon ville vara med i en undersökning, för de föredrog att handplocka deltagarna till sina undersökningar, vilket ju får en att undra är det verkligen sådär himla bra eller framstår det bara så för att de väjer att göra tester på handplockade "subjekt"?Där man man bara spekulera. MEN till det stora...


Lägger här in 2 av klippen från honom men tycker de är rätt bra så kolla fler av dem om ni vill och tänk också att om till och med en person som gått en TM-kurs anser att dessa snuttarna är mer värda så kanske det ligger något i det, och jag tror faktiskt inte han är den enda heller.


Där finns en kille som inte själv gått kursen men verkar ha rätt bra koll ändå och genom sina snuttar lär han ut TM gratis. Och känslan att något måste han ju göra rätt kommer när video efter video tas bort av youtube pga diffusa argument som tyder på att TM-organisationen velat lägga locket på, men har har fortsatt.

OCH en av filmerna jag såg kikade jag lite bland kommentarerna och då hittade jag en som skrev att det var ju fasen att jag inte såg denna videon 1 månad tidigare. Han hade redan varit på sin kurs då. och när något som varit på en sånhär dyr kurs säger att ja, det är praktiskt taget som det beskrivs i videon. Möjligen fanns där vissa skillnader, men inte så pass nämnvärda att man skulle betala dyrt för kursen.
Jag frågade honom rakt ut att nu med lite distans till kursen och hunnit utöva meditationen ett tag och så, om hans inställning hade förändrats eller om han fortfarande tyckte att det var sak samma. Berättade att jag övervägde kursen så därav mina frågor men nä han kunde inte se något skäl till att jag skulle gå kursen. Hans råd var att kolla lite fler olika TM-videos för att vidga perspektiv men att han inte skulle rekommendera någon att gå kursen


(Lånad bild https://www.mindfulmuscle.com)



För er som är nyfikna på lite mer om TM-konceptet så tänkte jag att relevant kanske är just hur utbildningen är uppbyggd. Texten nedan är lånad från TMs sida (http://transcendental-meditation.se/)
Om inte annan kan det vara intressant att läsa om allt positivt med TM och sedan lära sig det gratis ändå, ellerhur :-)

"TM-kursen del 1: 
Efter den personliga instruktionen fortsätter kursen med tre uppföljningsträffar i grupp enligt ovan. Det är viktigt att du kan delta vid dessa tillfällen. Om du inte kan det, ber vi dig välja en annan kursstart. 
Individuell uppföljning samt träffar i grupp varannan vecka under ca 4 månader. Extra individuell uppföljning vid behov ingår i kursavgiften under hela första året. Du är dessutom välkommen att delta i meditation i grupp och andra träffar som ordnas för de som lärt sig Transcendental Meditation.

Att lära sig tekniken 
Du lär dig Transcendental Meditation i 7 steg.
1. Informationsföredrag: en översikt över TM:s effekter på mental kapacitet, hälsa, relationer och samhället. Du får även möjlighet att ställa frågor. Alla är välkomna – även de som inte bestämt sig för att gå kursen. (1-1½ tim, kostnadsfritt)
2. Förberedande föredrag: Hur metoden fungerar och kursupplägg. Föredraget ges oftast i anslutning till informationsföredraget. (1 tim, kostnadsfritt).
3. Personlig intervju: Individuellt möte med TM-läraren, med tillfälle till personliga frågor (ca 10 min).
4. Personlig instruktion: Du lär dig TM-tekniken individuellt (1-2 tim).
5. Gruppträff: Personlig erfarenhet och praktisk tillämpning av Transcendental Meditation (2 tim).
6. Gruppträff: Hur Transcendental Meditation fungerar i medvetandet och nervsystemet (2 tim).
7. Gruppträff: Vision av målet: Upplysning – utveckling av hela vår potential (2 tim).
Steg 4-7 är alltid 4 dagar i följd. Steg 5-7 säkerställer att du använder TM-tekniken på rätt sätt och ger dig ytterligare kunskap, baserat på dina erfarenheter av meditationen.

TM-kursen del 2:

Uppföljning

Uppföljningsträffar varannan vecka i fyra-sex månader, för att se till att var och en mediterar på rätt sätt och för att öka kunskapen. Allt eftersom du mediterar får du djupare förståelse vilket bidrar till bättre erfarenheter
Fortsatt möjlighet till uppföljning: Alla som har lärt sig Transcendental Meditation är sedan välkomna till TM-center överallt i världen, till gruppträffar eller individuell vägledning."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar